Dersin Adı | İmalat Sistemlerinde Rassal Modeller |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
IE 338 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) |
| ||||||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||||||
Dersin Türü | Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | ||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | ||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Anlatım / Sunum | ||||||||
Dersin Koordinatörü | |||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | |||||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin aşağıda belirtilen hedeflere ulaşmasını sağlamaktır:İmalat sistemlerinin tasarım ve işletilmesindeki bazı önemli konuları tanımlayabilme. Sistemin performansını belirleyen önemli ölçütleri açıklayabilme. Sistemin etkin işleyişini bozucu ve engelleyici rassal olayların önemini gösterebilme. Bu sistemlerin davranışı hakkında sezgisel öngörüde bulunabilme. Kapasitenin önemini ve bu kapasitenin zaman içinde nasıl rassal değişebileceğini açıklayabilme. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders aşağıdaki konuları içerir: üretim sistemleri modelleri-transfer hatları ve esnek üretim sistemlerini kapsayarak, performans değerlendirme ölçütleri hesaplaması-çıktı, proses envanteri, üretim taahhütlerinin sağlanması, gerçek zamanlı çizelgeleme ve makine bozulma, ayar zamanları etkileri ve diğer bozulma yaratan faktörlerin sistem performansına etkileri gibi konular işlenecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş: Olasılığın Temelleri | Lii J., and Meerkov, S. Production Systems Engineering, Ch 1, Springer, 2009. |
2 | Markov Zincirleri ve Süreçleri | Buzacott, J.A and Shanthikumar, J. G. Stochastic Models of Manufacturing Systems, Ch 3, Prentice Hall, 1993 |
3 | M/M/1 Kuyruğu | Buzacott, J.A and Shanthikumar, J. G. Stochastic Models of Manufacturing Systems, Ch 3, Prentice Hall, 1993 |
4 | Transfer Hatları – Modeller ve Sınırlar | Gershwin, Stanley B. Manufacturing Systems Engineering. Ch 2, Paramus NJ: Prentice Hall, 1993. |
5 | Transfer Hatları – Modeller ve Sınırlar (Devam) | Gershwin, Stanley B. Manufacturing Systems Engineering, Ch 2, Paramus NJ: Prentice Hall, 1993. |
6 | Sabit İşlem Zamanlı Transfer Hatları – 2 Makine | Gershwin, Stanley B. Manufacturing Systems Engineering, Ch 2, Paramus NJ: Prentice Hall, 1993. |
7 | Sabit İşlem Zamanlı Transfer Hatları – 2 Makine (Devam) | Gershwin, Stanley B. Manufacturing Systems Engineering, Ch 2, Paramus NJ: Prentice Hall, 1993. |
8 | Üssel İşlem Zamanlı Transfer Hatları – 2 Makine | Gershwin, Stanley B. Manufacturing Systems Engineering, Ch 3, Paramus NJ: Prentice Hall, 1993. Buzacott, J.A and Shanthikumar, J. G. Stochastic Models of Manufacturing Systems, Ch 3. Prentice Hall, 1993. Lii J., and Meerkov, S. Production Systems Engineering, Springer, Ch 3, 2009. |
9 | Üssel İşlem Zamanlı Transfer Hatları – 2 Makine (Devam) | Gershwin, Stanley B. Manufacturing Systems Engineering, Ch 3,. Paramus NJ: Prentice Hall, 1993. Buzacott, J.A and Shanthikumar, J. G. Stochastic Models of Manufacturing Systems, Ch 3, Prentice Hall, 1993 Lii J., and Meerkov, S. Production Systems Engineering, Springer, 2009. |
10 | Üssel İşlem Zamanlı Transfer Hatları – 2 Makine (Devam) | Gershwin, Stanley B. Manufacturing Systems Engineering, Ch 3, Paramus NJ: Prentice Hall, 1993. Buzacott, J.A and Shanthikumar, J. G. Stochastic Models of Manufacturing Systems, Ch 3, Prentice Hall, 1993 Lii J., and Meerkov, S. Production Systems Engineering, Springer, C2009. |
11 | Sabit İşlem Zamanlı Transfer Hatları – Çok Makine | Gershwin, Stanley B. Manufacturing Systems Engineering, Ch 3, Paramus NJ: Prentice Hall, 1993. Buzacott, J.A and Shanthikumar, J. G. Stochastic Models of Manufacturing Systems, Prentice Hall, Ch 3, 1993 |
12 | Sabit İşlem Zamanlı Transfer Hatları – Uzun Hat Optimizasyonu | Gershwin, Stanley B. Manufacturing Systems Engineering, Ch 3,Paramus NJ: Prentice Hall, 1993. Buzacott, J.A and Shanthikumar, J. G. Stochastic Models of Manufacturing Systems, Prentice Hall, 1993 |
13 | Rassal Uzun Hatlar | Gershwin, Stanley B. Manufacturing Systems Engineering, Ch 3, Paramus NJ: Prentice Hall, 1993. Buzacott, J.A and Shanthikumar, J. G. Stochastic Models of Manufacturing Systems, Prentice Hall, Ch 3, 1993 |
14 | Rassal Uzun Hatlar | Gershwin, Stanley B. Manufacturing Systems Engineering, Ch 3, Paramus NJ: Prentice Hall, 1993. Buzacott, J.A and Shanthikumar, J. G. Stochastic Models of Manufacturing Systems, Prentice Hall, Ch 3, 1993 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Ders Notlarına Dersin web sayfasından erişilebilinir. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Ana Ders Kitabı: 1.Gershwin, Stanley B. Manufacturing Systems Engineering. Paramus NJ: Prentice Hall, 1993. ISBN: 9780135606087.or Manufacturing Systems Engineering, Stanley B. Gershwin, 2002.(gershwin@mit.edu, http://web.mit.edu/manufsys/www)Yardımcı Kitaplar / Supplementary References : 2. Stochastic Models of Manufacturing Systems, John A. Buzacott and J. George Shanthikumar, Prentice Hall, 1993. ISBN: 97801384756733. Production Systems Engineering, Jingshang Li and Semyon Meerkov, Springer, 2009. ISBN: 9780387755786 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 5 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 5 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 20 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 8 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 5 | 4 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 20 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel matematik, uygulamalı matematik veya istatistik kuramlarına ve uygulamalarına hâkim olur. | |||||
2 | Matematik veya istatistik alanlarında edindiği ileri düzey bilgi ve becerilerini kullanarak verileri yorumlar, sorunları tanımlar, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |||||
3 | Disiplinler arası yaklaşımla, matematik veya istatistiği gerçek yaşamda uygular ve kendi potansiyelini keşfeder. | |||||
4 | Matematik veya İstatistik alanında edindiği ileri düzeyde bilgi ve becerilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
5 | Kuramsal ve teknik bilgilerini detaylı olarak uzman olan veya olmayan kişilere rahatça aktarır. | |||||
6 | Matematik veya istatistik alanlarında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar. | |||||
7 | Matematik veya istatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır. | |||||
8 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular. | |||||
9 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur. | |||||
10 | Soyut düşünce yapısına hâkim olarak, somut olayları bağlar ve çözüm üretir, veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Matematik veya İstatistik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest